Nieuws

Tijdens het afdraaien van de wielen op de Kuilwielenbank bij de firma Shunter is er bij de loopassen uitbrokkeling in één wielband geconstateerd. Om deze uitbrokkeling in het materiaal helemaal weg te draaien dient de wielband verder afgedraaid te worden tot er een mooi vlak oppervlak ontstaat. In ons geval diende er dusdanig veel materiaal weggehaald te worden dat de wielband daarbij te dun werd en de afkeurmaat bereikt werd. Na beraad is het besluit genomen om van beide loopassen alle 4 de wielbanden te vernieuwen. Slechts één wielband vervangen is geen goede optie, want het draaistel zou met één nieuwe dikke wielband niet mooi horizontaal komen te staan. Helaas betekent dit een extra onverwachte kostenpost en een langere herstelperiode van de loc.

De afgebeelde tekening laat zien hoe een wiel is opgebouwd. De as met het binnenwiel, de velg en de wielband. Bij gebandageerde wielen is de wielband om de velg gekrompen. Vergelijkbaar als de band bij een auto om de velg ligt. Voor spoorwielen een vrij normale klus.

 

Hier onder een foto van het loopvlak van één van de loopwielen. Duidelijk zichtbaar zijn de roestplekken en de uitbrokkeling.